Openingsraces Raceway Venray

Verslaggever Patrick Stuard

Omdat Pasen dit jaar laat valt heeft men in Venray gekozen voor een eerste race in Maart. Onder een stralend zonnetje verzamelde de coureurs zich voor een eerste krachtmeting. In het rennerskwartier stond fraaie nieuwe bolides aan de start. Zoals de nieuwe BMW van Jeffrey Roeffen. De auto van Ramon Roeffen komt na dit seizoen te koop. Hij zal de klasse gaan verlaten dan wel stoppen met de hobby. Klaus Busschler had vorig seizoen weinig tijd om te rijden. Nu was hij weer bij en zocht hij nog wedstrijd ritme. De eerste manche werd in het begin geleid door Rene Heijnen. Echter kende Heijnen de pech dat zijn gas bleef hangen. Met blokkerende wielen knalde hij hard in de boarding. Na de herstart had Harm Veenstra de meest ideale positie om de race te kunnen winnen, maar hij slaagde daar niet in. Jeffrey Roeffen troefde hem af in de strijd om de eerste plaats. Ook Lars Dreschel kende een ongelukkige eerste manche en racedag. Hij verloor de controle over de auto in de vierde bocht. Leunde tegen Johan Sanders aan en draaide met de auto naar de muur toe. De wielophanging aan de voorzijde brak af. Aansluitend brak het hart uit de velg van het achterwiel. De auto stuiterde om hoog.

In de tweede manche wist Harm Veenstra wel zege te vieren. Hij kon makkelijk passeren aan Tom Weyers die moeizaam startte. Daarna was Veenstra weg en bleef hij uit handen van de concurrentie. Erik Emming had een boeiend gevecht met Reimon Bos waar op de grens van het toelaatbare werd gestreden. Er zaten 7 a 8 rijders dicht bij elkaar en dat zorgde voor een leuke strijd. Christiaan Simon maakte het Niek Damstra even lastig bij het inhalen van de achterblijver Busschler. Daarbij schoot Simon snel naar binnen toe met als gevolg dat hij samen met Damstra het gras in schoof. Verrassend was het optreden van Tonnie Hendriks. Hij had weing geslagen in de dagen voor de wedstrijd. Er moest veel gebeuren een week voor deze wedstrijd. Maar het was gelukt. De beloning van het harde werken kwam in de vorm van positieve resultaten. Telkens binnen de top vijf eindigen.

In de finale had Veenstra minder geluk in de slotfase. Hij had andermaal de leiding in handen maar het was druk in de spiegels achter hem. Hij had bijna heet hele veld aan de achterbumper hangen. Hendriks, Emming, Sanders en Bos zochten naar de ruimte. Een keer oogde het alsof Veenstra bewust harder en eerder remde waardoor Bos hem optilde. De kont van de Fiesta kwam even flink om hoog. Bos kennende is hij geen rijder die collega’s bewust aantikt. Sanders leek te profiteren en zette de auto aan de buitenkant er naast. Een ronde later in het gevecht met de concurrentie verdween Veenstra in het rond. Bos kreeg zo als nog de leiding in handen en won voor Hendriks en Sanders.

Hopelijk zien we Heijnen en Dreschel snel weer terug op de baan en voor de overige deelnemers staat komend weekend Ter Apel op het programma.