Sensationele finalestrijd tijdens Hemelvaartsraces NNO Ter Apel

Op Hemelvaartsdag donderdag 10 mei stond de tweede wedstrijd voor NNO Ter Apel op het programma. De wedstrijd die meetelt voor het NHRRG kampioenschap. In de ochtend uren zorgde de regen even voor wat verfrissing. In het rennerskwartier werd nog rustig bij gepraat alvorens de races van start zouden gaan. Toon Moorman had de nieuwe motor ingebouwd en gaf te kennen dat deze motor nog niet dat bracht wat hij er van verwacht had. Tot overmaat van ramp was tijdens de vorige race in Lelystad zijn differentieel gebroken. Hierdoor startte hij eigenlijk met de verkeerde overbrenging. Voor John van den Bosch was het even wennen. Hij heeft in Ter Apel en Venray eenmaal een manche geen finish gehaald en mocht daarom bij blauw starten. Dat is voor iemand die al jaren bij rood start wel even wennen.

Over tot de orde van de dag de eerste manche. Christiaan Simon nam de leiding en Moorman kwam meteen in de meute terecht. Jan Kuper startte goed en eiste de tweede plaats op. Echter was dat van korte duur. Hij zag meteen V/d Bosch, Mark Teuben, Djony Meijer, Johan Sanders en Erik Emming komen gevolgd door Reimon Bos. Voor Kuper was het een korte race. Hij kwam stil te staan op de baan en de race moest even stil gelegd worden. De voorsprong die Simon had ging verloren. Bij de herstart zat Emming er goed bij maar hij was niet de enige. Simon kon een gat slaan toen het zestal bij elkaar in de buurt bleef en iedereen vocht voor elke meter. Emming, V/d Bosch, Teuben, Sanders, Meijer en Bos. John van den Bosch wist uit de groep weg te komen en ging op zoek naar Simon. Simon moest in de slotfase alle zeilen bij zetten om de overwinning veilig te stellen, maar het lukte. V/d Bosch moest genoegen nemen met een tweede plaats achter hem en voor Emming die het gevecht met de anderen overleefde en loon naar werken had gekregen tijdens de race.

Een manche later was Emming minder gelukkig in de race. Hij had wat veranderd aan de auto, maar dat bleek geen succes. Hij kon de auto met veel moeite op de baan houden. Telkens brak de auto uit. Simon had andermaal de leiding genomen en ook nu was het v/d Bosch die hem gezelschap kwam houden. Simon sloeg de eerste aanval af. V/d Bosch trok de auto dwars met geblokkeerde wielen, zo hard moet hij remmen. Een recht stuk later was het v/d Bosch die aan de binnenkant naast Simon kwam en Simon wilde het gat weer dicht gooien, maar dat lukt niet meer. V/d Bosch nam de eerste plaats over maar dat ging niet zonder slag of stoot. Reimon Bos was inmiddels op stoom geraakt en vond zijn weg naar v/d Bosch en die eindstrijd was een erg mooi gevecht. Bos probeerde buitenom te komen maar slaagde er niet in om de zeer ervaren (40 jaar racen) v/d Bosch te passeren. V/d Bosch won met een klein verschil voor Bos.

De derde en tevens laatste manche was er een om je vingers bij af te likken. Een geweldige strijd en bijna ongelooflijke finish aan het einde. Simon was in ongeveer 15 ronden heer en meester, maar de auto werd slechter en toen v/d Bosch dichterbij kwam moest hij gaan verdedigen. Simon had remproblemen en kwam zwabberend de bocht uit. Op dat moment sloot v/d Bosch aan en een minimaal contact liet Simon spinnen in het zand. Teuben en Sanders waren een ronde daarvoor beiden in dezelfde bocht gespind. Door de spins zag Bos kans op verder naar voren te komen. Emming was vanaf het begin vlak achter v/d Bosch te vinden, maar passeren zat er niet in. Bos kwam bij hen en deed een duid in het zakje in de eindfase van de race. V/d Bosch maakte een kleine drift beweging met de auto en daarmee hield hij in de tweede manche Bos achter zich. In de derde manche zette Bos de actie in de laatste bocht door en kwam hij strak langs de muur gereden en vond zo een weg om v/d Bosch te passeren. Een waanzinnige actie een uit het boekje. Emming werd een goede derde.