Pinkster maandag Venray

Pinkster maandag Venray

Tekst:Patrik Stuard

Na een goede meeting in Ter Apel tijdens Hemelvaart stond op 21 mei Venray op het programma. Een behoorlijk goed gevulde klasse verscheen aan de start. In de ochtenduren werd duidelijk dat Erik Roeffen niet zou starten vanwege een schouderblessure. Bij Jeffrey Roeffen moest nog even de benzinepomp gewisseld worden voor aanvang van de races. John van den Bosch mocht weer vanaf rode daken zijn weg naar voren zoeken. De eerste manche begon moeizaam. Zeker voor Tonnie Hendriks en Remco Janssen. Beiden bleven staan bij de start en er volgde een herstart nadat de mannen van de baan geholpen waren. Pieter van Logten nam de leiding voor Rene Heijnen die dit jaar 25 jaar actief is in de sport en al 40 jaar zijn bedrijf Heijnen motoren runt. Maurice Verstappen viel meteen na de start uit. Christiaan Simon had het zwaar met de concurrentie en eenmaal leidde dat tot een incident. Ramon Roeffen dook het gat in dat ontstaan was en Simon blokte hem. Dat leverde zwart op voor Simon en de nodige stuurmanskunst van Roeffen hield hij aansluiting bij de groep. Rene Heijnen was met Patrick Bruckschlegel in gevecht maar deelde daar ook een tik bij uit. Heijnen liet Bruckschlegel spinnen en kreeg zo de tweede plaats in handen. De eerste plaats werd door Pieter van Logten niet meer afgegeven. Hij won, Heijnen had in de slotfase de strijd verloren met John van den Bosch en werd derde. Pieter van Logten was danig ontroerd na de winst en droeg de overwinning op aan zijn te jong overleden zoon.

Een manche later. Logten viel bij de start voor de tweede keer op door te vroeg de auto in beweging te brengen. Hij rolde al voordat de groene vlag en het signaal groen gegeven werd. Logten kreeg een dreun van Bruckschlegel te verwerken in de vierde bocht en beiden tolde in het rond. Heijnen was de lachende derde en nam de leiding. Verstappen trachtte zijn tweede plaats te verdedigen maar moest buigen voor Van den Bosch. J. Roeffen moest ook buigen voor Erik Emming die een gaatje zag en de auto aan de binnenkant er naast zette. Niet geheel zonder slag of stoot liet Roeffen los. Reimon Bos volgde Erik Emming in zijn weg naar voren. Heijnen die de leiding had kwam onder druk te staan van John van den Bosch die aansluiting had gevonden. Een leuk duel leek te ontstaan totdat 5 ronden voor het einde Heijnen zijn gas bleef hangen. Hij klapte hard de muur in en Van den Bosch verdween gelukkig niet met hem mee de muur in. Voor Heijnen betekende het einde racedag. Voor de boomlange man uit Rosmalen was het een advertentie moment. Zijn auto is nog altijd te koop en blijft goed voorin meedraaien. Maurice Verstappen kwam als tweede over de finish voor R. Bos

In de derde manche bleef Verstappen stil staan bij de start en sloeg het hart even over bij velen. Want het hele veld was in aantocht. Gelukkig kwam iedereen er goed langs. Bij de herstart was Emming goed bij de les en won meteen een paar plaatsen. Bruckschlegel en Logten vochten om de leiding en Logten nam het initiatief. Dieter Bader wist zich in het begin op de derde plaats te vestigen. Emming kreeg een waarschuwing bij het gevecht dat hij had met Hendriks. Het gat was niet groot genoeg en contact is niet toegestaan in deze klasse. Plots verdween Torsten Arends de muur in. Hij was de auto helemaal kwijt en kwam met een klap tot stilstand. De neutralisatie kwam en er stonden nog 18 ronden op de klok. Emming viel kort na de hervatting uit. Later verklaarde hij dat er problemen waren met de brandstofpomp. Logten was op weg naar een tweede overwinning zo leek het. Ramon Roeffen was goed meegekomen met Emming en verschalkte later van Logten. Roeffen leek op rozen te zitten, maar de uitlaat brak. Hierdoor maakte de auto even een rare beweging en was het Van den Bosch die eenvoudig de leiding overnam. R. Bos zat opgesloten in het veld met Lars Dreschel en R. Roeffen. Dreschel zag wel nog kans om naar voren te komen en maakte zijn belofte van eerder die dag waar. Hij had beloofd in de finale op de startcar te komen. Hij werd tweede voor R. Roeffen die keurig de derde plaats vast hield, maar baalde dat hij op deze manier de eerste plaats verloor. Ach ja volgende keer beter lachte Ramon op de startcar.